Jumat, 28 Februari 2014

Ora Oleh Kumenthus



Waosan : 1 Samuel 17 : 17 – 30
Pamuji : KPK 91 : 1, 2, 3
Nats : “Wangsulane Dawud, Salahku apa ta? Aku rak mung takon” [ayat 29]
Wonten kalih pamanggih ingkang benten ing wekdal ngadhepi Goliat. Para tiyang Israel sami mlajeng ajrih rikala sumerep lan ngadhepi Goliat ingkang badanipun ageng (inggilipun 3 meter) ingkang kanthi swara lantang, nantang tiyang Israel. Dawud ningali lan nganggep Goliat punika nantang Allah ingkang maha kuwaos. Dawud yakin piyambakipun mboten badhe piyambakan ngadhepi Goliat, Allah badhe nganthi. Dawud ningali kawontenanipun miturut ‘perspektif’ (cara pandang) Allah. Cara ningali kados ingkang katindakaken dening Dawud punika badhe mitulungi kita saged mapanaken masalah ageng kanthi bening, cetha, lan saged ngadhepi langkung efektif  (pretitis).
Eliab, kakangipun Dawud ingkang mbajeng, nganggep Dawud adhikipun punika kumenthus, dipun anggep namung badhe ningali tiyang diwasa perang. Kala semanten tiyang Israel saweg perang nglawan tiyang Filistin. Ing ngatase bocah angon wedhus koq melu-melu ana ing papan peperangan. Mbokmenawi mekaten angen-angenipun si Eliab. Sikap lan panganggeping kakangipun mboten ndadosaken Dawud mundur. Piyambakipun sadar bab perlu lan pentingipun tumandang damel. Kapitadosan bilih Gusti Allah nganthi mbereg tekadipun Dawud kangge enggal tumindak.
Mbokmenawi taksih wonten saperangan tiyang ingkang ngremehaken, ngece, lan maringi komentar-komentar negatif tumraping kesagedan (kemampuan) kita, ndadosaken kita alit ing manah lan minder. Ewasemanten kita perlu terus majeng yen kita pitados ingkang kita tindakaken menika leres lan maedahi kangge sesami. Supados kita mboten dipun remehaken dening tiyang sanes, kita perlu enggal tumandang, lan nindakaken pedamelan utawi kesagahan kita kanthi sakatoging kesagedan kita. Ewasamanten, “aja kumenthus” nadyan pambudidaya kita sukses (kasil kanthi sae). Kedah tetep andhap asor kados Dawud. Kamulyan lan pangalembana namung kagema Gusti ingkang mitulungi kita. Amin. [Esha]
“He prajurite Gusti, undhangna wrata Injiling Gusti!”

Kamis, 27 Februari 2014

Sedap…!!



Bacaan : Markus 9 : 42 – 50
Nyanyian : KJ 233
Nats : “Hendaklah kamu selalu mempunyai garam dalam dirimu dan selalu hidup berdamai yang seorang dengan yang lain” [ayat 50b]
Suatu hari ada sebuah team pastoral jemaat sedang mengunjungi salah seorang warga jemaat. Di tengah perkunjungan itu masing-masing dari mereka mendapatkan suguhan segelas teh hangat. Ketika mereka mulai meminumnya, ada rasa aneh yang mereka rasakan. Bukannya terasa enak atau sedap, namun terasa sangat asin di mulut. Ya, rupanya ketika membuat teh tersebut sang pembantu bukannya memasukkan gula tetapi justru beberapa sendok garam. Kontan saja seluruh anggota team pastoral berhenti seketika untuk meminum air teh tersebut. Ya, siapa orangnya yang dapat menelan minuman yang sangat asin?
Namun bukan teh sangat asin yang hendak kita bicarakan dalam ayat bacaan kita kali ini. Tuhan Yesus memberikan pesan kepada kita agar senantiasa dapat menjadi garam yang baik, garam yang tidak tawar atau kehilangan rasa dan fungsinya sebagai penyedap masakan dan pengawet yang mencegah proses pembusukan. Itu artinya bahwa sebagai pribadi-pribadi yang mengikut Kristus kita diharapkan untuk menjadi orang yang mampu membawa perubahan yang baik di tengah masyarakat,  memberi rasa sedap dalam kehidupan bersama, membawa damai dan menjadi saluran berkat dari Allah.
Pada ayat 50b disampaikan agar supaya kita senantiasa memiliki garam dalam diri kita. Sebab, bagaimana mungkin kita dapat menggarami dunia ini bila kita tidak memiliki garam itu sama sekali? Atau dengan kata lain bagaimana mungkin kita dapat membawa damai dan menerapkan kasih Kristus pada dunia ini bila di dalam diri kita sendiri kita telah kehilangan damai dan kasih itu sendiri? Bagaimana mungkin kita dapat berdamai dengan orang lain bila hati kita masih rusuh? Marilah kita senantiasa menjadi garam yang baik dan senantiasa memilikinya dalam hidup kita. Apakah garam itu? Antara lain: kerukunan, kedisiplinan, kekaripan. Dengan begitu kehidupan di lingkungan dan masyarakat kita senantiasa damai, menjadi sedap untuk dirasakan dan indah untuk dipandang. Amin. [DK]
“Berbahagialah orang yang membawa damai, karena mereka akan disebut anak-anak Allah” [Matius 5:9]
- See more at: http://www.gkjw.web.id/sedap#sthash.76rYyG06.dpuf

Rabu, 26 Februari 2014

Alus lan Keras



Waosan : Markus 9 : 38 – 40
Pamuji KPK 329 : 1, 3
Nats : “Sapa sing ora nglawan kita, kuwi nyarujuki.” [ayat 40]
Umumipun tiyang menika alus lan sabar dhateng dhirinipun piyambak, nanging keras dhateng tiyang sanes, langkung-langkung dhateng anak lan semah. Tiyang gampil toleran dhateng dhirinipun (kalepatanipun) piyambak, nanging gampil ngakimi dhateng kalepatanipun tiyang sanes.
Perangan ingkang kita waos menika wonten gandheng cenengipun kaliyan perangan candhakipun (ay. 43-50). Perangan menika ngrembag bab bebahan supados sami ambek paramarta (alus) lan sabar, paring pitedah bab kadospundi kedahipun sikaping para murid dhateng tiyang sanes. Dene perangan candhakipun paring pitedah kados pundi kedahipun sikaping para murid dhateng dhirinipun piyambak. Dhateng tiyang sanes para murid kedah ambek paramarta lan sabar. Dhateng dhirinipun piyambak kedah keras, disiplin.
Tiyang ingkang nundhung setan ing ayat 38 estu-estu lan kasil, benten kaliyan ing Para Rasul 19:13-16, senadyan caranipun klentu. Tumraping Gusti Yesus saben pakaryan ingkang murugaken gesang binarkahan lan kaluwaran saking pangwasanipun pepetang, boten perlu dipun awisi, boten perlu dipun alang-alangi. Para murid kedah nggadhahi sikap toleran, sampun ngantos kosokwangsulipun. Ayat 40 kedah kacundhukaken kaliyan Mat. 12:30. Ayat-ayat menika boten lelawanan ananging malah sami njangkepi setunggal lan setunggalipun. Ayat 40 ngatur sikaping greja tumraping tiyang-tiyang sajawinipun greja, dene Mat. 12:30 kedah dados peranganing pawartos ingkang kedah kawartosaken dhateng tiyang-tiyang ing salabeting greja lan ugi ing sajawining greja. Sikap netral dhateng Sang Kristus, ateges nglawan Sang Kristus. Waosan menika paring piwucal dhateng kita:
  •   Sampun ngantos gampil ngakimi dhateng tiyang sanes.
  •   Kedah kanthi wicaksana mapanaken gesang kita ing satengahing masyarakat.
  •   Saben tumindak/ pakaryan ingkang murugaken gesang binarkahan lan kaluwaran saking piala, angger motivasinipun leres, kedah kita sengkuyung. Amin. [SS]
Sing alus marang wong liya, ning sing keras marang awakmu dhewe!”

Selasa, 25 Februari 2014

Lihat Sekitar Kita



Bacaan : Ulangan 4 : 9 – 14
Nyanyian : KJ 428
Nats : “Supaya jangan engkau melupakan hal-hal yang dilihat oleh matamu..” [ayt 7]

Lirik lagu “sekitar kita” yang pernah hits di era 1980-an mungkin menggelitik batin kita: “Sempatkanlah melihat, di sekitar kita. Ada banyak kesenjangan antara manusia. Lihat sekitar kita.“ Rasanya cukup untuk menyentil kita terhadap fakta kehidupan sosial di sekitar kita saat ini. Ada banyak kesenjangan dan ketimpangan bahkan ketidakadilan yang kita rasakan. Pertanyaanya adalah, sempatkah kita melihat itu semua?
Kita pasti pernah melihat itu semua. Namun mungkin belum pernah mengingatnya bahkan menggumulinya di dalam batin kita. Seandainya saja kita mengingat lalu menggumulinya mestinya kita memiliki keterbebanan untuk melakukan tindakan nyata yang dapat mengurangi kesenjangan hidup itu.
Mencoba untuk mengingat dan tidak melupakan hal-hal yang kita lihat adalah awal atau dasar penting bagi kita sebelum memutuskan untuk berani melakukan tindakan nyata. Pada saat kita mengingat dan melupakan semua hal tersebut, batin kita akan terpanggil untuk berbuat mengatasi segala yang tidak benar menurut pandangan kita.
Prosesnya adalah dari melihat, memikirkan, memutuskan dan kemudian melakukan. Itulah bagian-bagian yang harus kita lakukan untuk mulai berani menjadi pewarta syallom. Tentu masing-masing orang memiliki “fase” yang berbeda-beda saat ini. Namun masing-masing orang mestinya mengawali dengan langkah yang sama, yakni melihat.
Sekarang mari kita mulai melihat fakta kehidupan di sekitar kita. Bahwa sejatinya syallom itu belum dirasakan oleh setiap orang. Ada banyak kesenjangan dan ketimpangan yang harus diatasi dengan tindakan yang berani. Setelah melihat, mari mencoba mengingat dan tidak melupakan apa yang sudah kita lihat. Lalu biarkan batin kita berolah rasa agar memampukan kita untuk berani memutuskan diri kita untuk terlibat sebagai pewarta syallom. Pada akhirnya, kita semua akan merasakan damai yang begitu indah saat kita berhasil melakukan sebuah perbuatan untuk mengatasi kesenjangan itu. Walaupun mungkin itu hanyalah perbuatan kecil saja. [Oka]
“Sepercik kebahagiaan muncul saat kita berhasil mengatasi kesenjangan”

Jumat, 21 Februari 2014

Karunia yang Mengagumkan



Bacaan : Kejadian 10 : 1 – 9
Pujian : KJ 246
Nats : “Inilah keturunan Sem, Ham dan Yafet, anak-anak Nuh. Setelah air bah itu lahirlah anak-anak lelaki bagi mereka.”[ayat 1]

Nuh diselamatkan Allah dari air bah karena ia taat dan setia kepada Allah sehingga kehidupannya berkenan di hadapan Allah. Nuh mempunyai 3 anak yaitu Sem, Ham dan Yafet. Dari ketiga anak-anaknya inilah akan terbentuk bangsa-bangsa yang tersebar di seluruh bumi. Allah memberkati Nuh dan anak-anaknya serta berfirman kepada mereka “Beranak cuculah dan bertambah banyaklah serta penuhilah bumi”. Sesuai dengan firman tersebut maka ketiga anaknya berpencar ke seluruh penjuru bumi.
Dalam bacaan kita tertulis anak-anak Nuh yaitu Sem, Ham dan Yafet beserta keturunannya dan daftar wilayah mereka berada dengan bangsa dan bahasa masing-masing. Yafet dan keturunannya berada di daerah pesisir, Ham dan keturunannya berada di daerah Babel, Erekh dan Akad di tanah Sinear dan daerah Kanaan, Sem dan keturunannya di pegunungan sebelah timur. Dari sebuah keluarga kecil Allah menciptakan berbagai bangsa yang besar di seluruh muka bumi.
Dari gambaran di atas dimaksudkan untuk melukiskan kelimpahan dari perkembangan manusia dari keturunan Nuh tersebut. Walaupun berbeda bangsa dan negara menunjukkan hubungan yang sangat kuat dan sebagai satu kesatuan manusia dari berbagai bangsa. Manusia sekalipun berbeda-beda bangsa dan asalnya, tetapi tetap satu dan sama di hadapan Allah. Pembagian dan perbedaan atas bangsa-bangsa adalah tanda kelimpahan dan kehendak Allah. Dari perbedaan bangsa-bangsa dengan segala budaya dan warnanya itu menunjukkan betapa berfariasi dan indahnya karya Allah. Begitu mengagumkan. Perbedaan untuk keindahan itu adalah kehendak Allah agar semuanya saling menghargai dan menghormati.
Oleh karena itu kita harus selalu bersyukur atas pluralisme negeri kita. Ini adalah anugerah Allah yang melimpah kepada bangsa kita Indonesia. Negeri kita menjadi negeri yang sangat kaya dengan berbagai perbedaanya, juga kesatuannya. [Sri]
Keseragaman itu indah, namun perbedaan dalam harmoni itu lebih indah.